Home > Uncategorized > Rodzaje lokomotyw i szyn

Rodzaje lokomotyw i szyn

///
Komentarze są wyłączone

Pociągi można podzielić na kilka różnych kategorii, oddzielonych sposobem pracy lokomotyw, ich przeznaczeniem i konstrukcją torów.

Rodzaje lokomotyw.

Lokomotywy parowe: Od momentu wyprodukowania przez Matthew Murray'a pierwszego parowozu, świat pociągów zmienił się na zawsze. Ten rodzaj napędu zniknął dopiero po tym, jak silniki wysokoprężne stały się bezsprzecznie tańsze i bardziej niezawodne.

Lokomotywy spalinowe: Wraz ze spadkiem cen oleju napędowego i rosnącą presją przemysłu na transport coraz większych ilości węgla i towarów, po zakończeniu II wojny światowej lokomotywy spalinowe stały się dominującym wyborem dla pociągów. Obecnie są one stosowane głównie w połączeniu z silnikami elektrycznymi.

Przyjemne podróże o każdej porze roku

Lokomotywy elektryczne: Postępy w zakresie infrastruktury sieciowej i produkcji silników elektrycznych umożliwiły pociągom przyjęcie energii elektrycznej jako jednego z najbardziej niezawodnych źródeł napędu. Obecnie pociągi elektryczne można znaleźć wszędzie, od pociągów miejskich, metra, tramwajów, po szybkie pociągi ekspresowe.

Silniki kombinowane: Obecnie w wielu pociągach stosuje się podwójne silniki, które mogą wykorzystać moc sieci w obszarach miejskich oraz silniki wysokoprężne w trudniejszym terenie poza miastami.

Rodzaje szyn.

Common Rail: Od wczesnych dni, kiedy na wsiach Anglii zaczęły pracować silniki parowe, standardowa konfiguracja szyn zaczęła się rozprzestrzeniać na całym świecie. Dziś można je znaleźć prawie wszędzie.

Szyny elektryczne: Chociaż lokomotywy elektryczne zostały wprowadzone do użytku publicznego na początku XIX wieku, stały się one coraz bardziej popularne dopiero po wprowadzeniu prądu zmiennego pod koniec tego wieku.

Szyny szybkobieżne: Postępy w technologiach kolejowych pozwoliły technikom na zaprojektowanie nowych typów szyn zoptymalizowanych pod kątem dużych prędkości i płynnej jazdy. Szyny te można znaleźć w wielu sieciach kolei dużych prędkości, zwłaszcza w Japonii, Francji i Hiszpanii.

Maglev: W 1937 roku niemiecki wynalazca Hermann Kemper opatentował system kolejowy, który wykorzystuje siłę magnesów do podtrzymywania lokomotywy i jej pociągów. Obecnie system ten jest często stosowany w bardzo drogich liniach kolei dużych prędkości.

 

—-