Skip to content
GKW-gniezno.pl

GKW-gniezno.pl

Transport i turystyka

Primary Menu
  • Strona główna
  • Podróże
  • Koleje
  • Turystyka
  • O nas
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Uncategorized
  • Rodzaje lokomotyw i szyn
  • Uncategorized

Rodzaje lokomotyw i szyn

admin 5 czerwca 2021 2 minut czytania

Pociągi można podzielić na kilka różnych kategorii, oddzielonych sposobem pracy lokomotyw, ich przeznaczeniem i konstrukcją torów.

Rodzaje lokomotyw.

Lokomotywy parowe: Od momentu wyprodukowania przez Matthew Murray'a pierwszego parowozu, świat pociągów zmienił się na zawsze. Ten rodzaj napędu zniknął dopiero po tym, jak silniki wysokoprężne stały się bezsprzecznie tańsze i bardziej niezawodne.

Lokomotywy spalinowe: Wraz ze spadkiem cen oleju napędowego i rosnącą presją przemysłu na transport coraz większych ilości węgla i towarów, po zakończeniu II wojny światowej lokomotywy spalinowe stały się dominującym wyborem dla pociągów. Obecnie są one stosowane głównie w połączeniu z silnikami elektrycznymi.

Przyjemne podróże o każdej porze roku

Lokomotywy elektryczne: Postępy w zakresie infrastruktury sieciowej i produkcji silników elektrycznych umożliwiły pociągom przyjęcie energii elektrycznej jako jednego z najbardziej niezawodnych źródeł napędu. Obecnie pociągi elektryczne można znaleźć wszędzie, od pociągów miejskich, metra, tramwajów, po szybkie pociągi ekspresowe.

Silniki kombinowane: Obecnie w wielu pociągach stosuje się podwójne silniki, które mogą wykorzystać moc sieci w obszarach miejskich oraz silniki wysokoprężne w trudniejszym terenie poza miastami.

Rodzaje szyn.

Common Rail: Od wczesnych dni, kiedy na wsiach Anglii zaczęły pracować silniki parowe, standardowa konfiguracja szyn zaczęła się rozprzestrzeniać na całym świecie. Dziś można je znaleźć prawie wszędzie.

Szyny elektryczne: Chociaż lokomotywy elektryczne zostały wprowadzone do użytku publicznego na początku XIX wieku, stały się one coraz bardziej popularne dopiero po wprowadzeniu prądu zmiennego pod koniec tego wieku.

Szyny szybkobieżne: Postępy w technologiach kolejowych pozwoliły technikom na zaprojektowanie nowych typów szyn zoptymalizowanych pod kątem dużych prędkości i płynnej jazdy. Szyny te można znaleźć w wielu sieciach kolei dużych prędkości, zwłaszcza w Japonii, Francji i Hiszpanii.

Maglev: W 1937 roku niemiecki wynalazca Hermann Kemper opatentował system kolejowy, który wykorzystuje siłę magnesów do podtrzymywania lokomotywy i jej pociągów. Obecnie system ten jest często stosowany w bardzo drogich liniach kolei dużych prędkości.

 

—-

Turystyka

Jurajskie atrakcje: Poręba Żegoty Poreba-zegoty
2 minut czytania
  • Turystyka

Jurajskie atrakcje: Poręba Żegoty

admin 7 maja 2022
Poręba Żegoty to ciekawa wieś, do której w czasie wycieczki w rejonie Alwerni z pewnością warto zajrzeć....
Przeczytaj
Zamek w Niedzicy – tu warto się pojawić
2 minut czytania
  • Turystyka

Zamek w Niedzicy – tu warto się pojawić

admin 6 kwietnia 2022
Zamek Dunajec w Nidzicy jest jednym z tych obiektów, których w trakcie wycieczki w Pieniny nie można...
Przeczytaj
Kielce: co warto zobaczyć w tym mieście? kielce
3 minut czytania
  • Turystyka

Kielce: co warto zobaczyć w tym mieście?

admin 30 marca 2022
Kielce są nie tylko największym i najważniejszym miastem na terenie województwa świętokrzyskiego, ale i wspaniałym celem niejednej...
Przeczytaj
Podróże z PKP
2 minut czytania
  • Koleje
  • Podróże
  • Turystyka

Podróże z PKP

admin 9 czerwca 2021
W dzisiejszych czasach dużo mniej osób jeździ pociągami niż dawniej. Przyczynił się do tego przede wszystkim przyrost...
Przeczytaj
Rodzaje pociągów
1 minut czytania
  • Koleje
  • Turystyka

Rodzaje pociągów

admin 7 czerwca 2021
Pociąg towarowy: zasadniczo jest to każdy pociąg, który nie przewozi pasażerów. Jego wagony mogą być wykorzystywane do...
Przeczytaj
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.